نوشته شده توسط : noor

ثبت برند جهانی یا برند بین المللی اصطلاحی است که مترادف با دو واژه ی "جهانی سازی" و " تجاری سازی " برند می باشد. پلمپ دفاتر با ثبت برند جهانی می توانید کالا و خدمات خود را جهانی سازید.البته این جمله به این معنی نیست که برند شما در تمامی کشورهای جهان به ثبت برسد بلکه این یک اصطلاح است و شما با ثبت جهانی برند خود از حمایت های مربوط به آن برخوردار خواهید شد.با ثبت برند جهانی می توانید زمینه را برای توسعه های آتی در سطح جهان فراهم آورید و از حق تقدم در مقایسه با رقبا در ورود به بازارهای دور دست برخوردار شوید.
سمبل و نشان ثبت برند جهانی R است . ثبت جهانی برای یک دوره 10 ساله می باشد و در صورت تمایل صاحب برند می توان آن را در سال نهم  برای یک دوره دیگر تجدید نمود.
به گزارش کمپانی اینتر برند، تا به این لحظه، ده برند مشهور و با ارزش جهان به ترتیب عبارتند از :
1.کوکاکولا( ارزش برند 70 میلیارد دلار )
2.آی یی ام ( ارزش برند 65 میلیارد دلار )
3.مایکرویافت ( ارزش برند 61 میلیارد دلار)
4.گوگل ( ارزش برند 44 میلیارد دلار)
5.کمپانی جنرال الکترونیک ( ارزش برند 43 میلیارد دلار )
6.مک دونالدز( ارزش برند 34 میلیارد دلار)
7.اینتل ( ارزش برند 32 میلیارد دلار)
8.نوکیا ( ارزش برند 29 میلیارد دلار)
9.والت دیزنی ( ارزش برند 28 میلیارد دلار)
10. هیولت پاکارد ( ارزش برند 27 میلیارد دلار)
آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد UNCTAD سوئیس نشان می دهد که بیشتر شرکت هایی که موفق به اخذ نمایندگی برندهای معتبر می شوند، آن دسته هستند که دارای برند ثبت شده جهانی باشند.بدین منظور،شرکتهای بزرگ و موفق همیشه در پی راه هایی بوده اند که بتوانند عواملی که در افزایش ارزش نام تجاری مؤثرند را افزایش دهند.

 

  • مزیت های ثبت برند جهانی

علاوه بر نکاتی که ذکر شد از جمله سایر مزایای ثبت برند جهانی به قرار ذیل است:
_ ثبت جهانی برند می تواند برای شرکت ها وجهه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی جهت بازاریابی باشد.
_ پس از ثبت با قرار دادن علامت مخصوص بالای نام تجاری خود ، اعتبار بین المللی به دست می آورید.
_ با ثبت برند،گسترش تجارت جهانی امکان پذیر می گردد و طیف وسیعی از مصرف کنندگان مختلف در سراسر جهان با این برندها آشنا خواهند شد.
_ ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می کند و از سوء استفاده طرح توسط تقلید کنندگان جلوگیری به عمل می آورد.
_ ثبت برند هزینه های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به همراه خواهد داشت.

  • ثبت جهانی برند

ثبت جهانی برند به دو روش موافقتنامه های Trips  و مادرید انجام می شود که هر یک شامل قوانین خود می شوند.توافقنامه Trips طبق قوانین جهانی WTO انجام می شود.این توافقنامه را بیش از 150 کشور امضا کرده و عضو آن شده اند.ثبت برند در این توافقنامه برند را بدون هیچ واسطه ای در سوئیس به ثبت جهانی می رساند.به این معنی که برای ثبت برند این توافقنامه نیازی به ثبت در کشور مبدا نیست.لازم به توضیح است ایران عضو این توافقنامه نمی باشد.
توافقنامه مادرید به این شکل است که شرط ثبت برند به صورت بین المللی در مرحله اول ثبت در کشور مبدا می باشد.جهت عضویت در این سیستم اشخاص باید یک اظهارنامه بین المللی را به اداره مالکیت صنعتی تسلیم کرده و کشورهای مد نظر خود را بین 85 کشوری که عضو مادرید هستند انتخاب و فعالیت خود را در آن کشورها شروع کند تا مورد حمایت های لازم قرار گیرد.
شخص باید تقاضانامه بین المللی خود را به یکی از سه زبان فرانسه ، اسپانیولی و انکلیسی ترجمه کند .

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت جهانی برند

1. نامه درخواست ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
2. معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شرکت ( اشخاص حقوقی ) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری
3.تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از تعیین کشورهای مورد نظر متقاضی
4.تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ( در صورت وجود)
5.برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
6.ارائه وکالتنامه رسمی در صورتی که امور توسط وکیل انجام می شود.

  • کشورهای عضو سیستم بین المللی مادرید

ایران -  آنتیگوا و بارباردو -  آلبانی -  ارمنستان -  بن ایر -  اتریش -  استرالیا -  آذربایجان -  بوسنی و هرزه گوین -  بلژیک -  بلغارستان - بحرین - بوتان -  بوتسوان - بنلوکس - بلاروس - سوئیس - چین - کوبا - قبرس - جمهوری چک -  آلمان - دانمارک - الجزیره - استونی - مصر - اتحادیه اروپا  -  اسپانیا -  فنلاند -  فرانسه - انگلستان- گرجستان-  غنا -  یونان-  کرواسی- مجارستان -  ایسلند - ایرلند -  ایتالیا -  ژاپن -  کنیا -  قرقیزستان -  کره شمالی  -  کره جنوبی -  قزاقستان -  لیختن اشتاین -  لیبریا -  لسوتو -  لتونی -  لیتونی -  موروکو -  موناکو -  مولداوی -مونته نگرو -  ماداگاسکار -  مقدونیه -  مغولستان -  موزانبیک -  نامیبیا -  نروژ -  عمان -  هلند -  لهستان -  پرتغال -  رومانی -  روسیه -  سودان -  سوئد -  سنگاپور - اسلوونی -  اسلوواکی -  سبیرالئون -  سان مارینو -  سوریه -  تاجیکستان -  ترکمستان -  ترکیه -  اوکراین -  آمریکا - ازبکستان -  ویتنام - زامبیا - کوراکائو - سینت مارتین -  سوازیلند -  سائوتومه و پرنسیپ



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

رسیدگی به وضعیت مالی شرکت به این صورت است که هیات مدیره باید پس از انقضای سال مالی صورت کلیه دارایی و دیون و تعهدات ترازنامه و سود و زیان شرکت را طی گزارشی که گویای وضعیت عمومی آن باشد ، تنظیم نماید و بیست روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه در اختیار بازرسان شرکت قرار دهد.

  • ترازنامه یا بیلان چیست؟

ترازنامه یا بیلان عبارت است از صورت حسابی که وضع مالی یک موسسه را در یک تاریخ معین نشان می دهد. ثبت شرکتها در ترازنامه میزان دارایی ، بدهی و سرمایه صاحبان موسسه نوشته می شود.
به عبارتی ترازنامه جدولی است در برگیرنده اقلام دارایی شرکت از یک طرف و اقلام بدهی از طرف دیگر . یعنی اینکه ترازنامه بیانگر اقلام بستانکار و بدهکار شرکت می باشد.هزینه های تاسیس شرکت ، تعهداتی که شرکت تضمین کرده و استهلاکات و اندوخته های قانونی باید در نظر گرفته شود ولو اینکه بعد از وضع استهلاکات و اندوخته ها سود قابل تقسیمی باقی نماند یا کافی نباشد.( مواد  224 و 223 و 236 ل.ا.ق.ت)
با بررسی ترازنامه، علاوه بر اینکه امکان مقایسه با ترازنامه های سال های قبل و نحوه ی عملکرد شرکت فراهم می گردد ، سهامداران نیز از این طریق به ارزش سهام خود پی می برند و طلبکاران شرکت به قدرت و ثبات مالی شرکت پی می برند.
وفق ماده ی 234 لایحه قانونی 1347 : در ترازنامه باید استهلاک اموال و اندوخته های لازم در نظر گرفته شود ، ولو آنکه پس از وضع استهلاک و اندوخته ها سود قابل تقسیم باقی نماند یا کافی نباشد.منظور از اندوخته ، مبالغی است که شرکت می بایست برای مواجه شدن با هزینه هایی نظیر ضرر و زیان های ناشی از حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد کنار بگذارد.
قانون تجارت ایران ، تجار را ملزم به تنظیم ترازنامه ننموده ولی درباره شرکت های تجاری مخصوصاَ شرکت های سهامی تنظیم ترازنامه اجباری است و از لحاظ مالیاتی اساس تشخیص  مالیات ترازنامه است که موسسات تجاری و شرکت های تجاری در پایان هر سال تنظیم می کنند.ضمناَ تصویب نامه مورخ 27 آبان ماه 1340 شرکت های تجاری را موظف نموده است که ترازنامه و حساب سود و زیان خود را در پایان هر سال در روزنامه رسمی کشور منتشر نمایند .بنابراین تجار و شرکت های تجاری هر سال ترازنامه عملیات خود را تنظیم می کنند.
ترازنامه شرکت به حساب سود و زیان ضمیمه می گردد.حساب سود و زیان مشتمل بر دو ستون است : بستانکار و بدهکار .چنانچه بدهی های شرکت بیشتر باشد نشانگر ضرر شرکت و چنانچه بستانکاری شرکت بیشتر باشد ، نشانگر سود خالص شرکت است.حساب سود و زیان برای دوره ای تهیه می شود که آغاز آن از تاریخ تنظیم یک ترازنامه و پایان آن از تاریخ ترازنامه بعدی است ، بنابراین ، ترازنامه های مالی که در یک موسسه تهیه می شود به وسیله حساب های سود و زیان با یکدیگر ارتباط می یابد.
خیلی نادر است که جمع دو ستون ترازنامه با هم مساوی باشند.اختلاف جمع دو ستون ترازنامه در ذیل ستونی که کسری دارد نوشته می شود.به طوری که گفته شد اگر مبلغ اختلاف در ذیل ستون دارایی نوشته می شود چون بدهی شرکت افزایش پیدا کرده است موسسه زیان نشان می دهد و چنانچه در ذیل ستون بدهی نوشته شود چون بستانکاری شرکت افزایش پیداکرده موسسه سود نشان می دهد.
تنظیم و مطالعه و بررسی ترازنامه کار بسیار مشکل و پیچیده ای است و فهم آن برای اشخاص عادی آسان نیست. علاوه بر آن تشخیص صحت ترازنامه از عهده هر کس ساخته نیست و محتاج به بررسی دفاتر و حساب های مربوطه است.از این روست که موسسات تجاری مهم برای جلب اعتماد مردم و همچنین رفع سوء ظن ادارات دارایی به حسابدان و مشاوران قسم خورده مراجعه می نمایند تا صحت ترازنامه آن ها را تصدیق و تایید نمایند.

  • تصویب و ثبت بیلان مالی

به موجب تبصره ماده 89 لایحه قانونی 1347، مجمع عمومی پس از استماع گزارش مدیران و نیز بازرسان شرکت در مورد تصویب حساب ها و گزارش فعالیت و وضع عمومی شرکت تصمیم گیری می کند.گزارش بازرس یا بازرسان شرکت باید در جلسه مجمع قرائت شود، در غیر این صورت اخذ تصمیم نسبت به تراز و حساب و زیان سال مالی شرکت معتبر نخواهد بود.
بنابراین ، رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت متعاقب استماع گزارش مدیران و بازرس یا بازرسان و همچنین تصویب ترازنامه و دستور تقسیم سود بین صاحبان سهام بر عهده مجمع عمومی عادی است .
بنا به تجویز ماده 106 در مواردیکه تصمیمات مجمع عمومی در مورد تصویب ترازنامه باشد، یک نسخه از صورت جلسه مجمع می بایست جهت ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارسال گردد.
بدیهی است مراتب پس از انجام تشریفات ثبت در روزنامه رسمی کشور منتشر می گردد.
همین طور ، تغییرات مربوط به تعیین و تصویب بیلان مالی شرکت نیز  در صلاحیت مجمع عمومی می باشد .

  • نمونه صورتجلسه مجمع عمومی سالیانه یا عادی به طور فوق العاده برای انتخاب مدیران و بازرسین روزنامه و تصویب تراز در شرکت های سهامی خاص

بسمه تعالی
نام شرکت:...................شماره ثبت ...............سرمایه شرکت ثبت شده....................صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه ( یا عادی بطور فوق العاده ) شرکت............. سهامی خاص ثبت شده به شماره....................در تاریخ .....................ساعت..................با حضور کلیه/ اکثریت سهامداران در محل قانونی شرکت ( اگر جلسه در محل دیگری غیر از محل قانونی شرکت تشکیل شده آدرس آن محل نوشته شود) تشکیل گردید.
الف: در اجرای ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:
1.خانم /آقای.........به سمت رئیس جلسه
2.خانم/آقای.........به سمت ناظر جلسه
3.خانم/آقای........به سمت ناظر جلسه
4.خانم/آقای.......به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.
ب: در خصوص دستور جلسه 1- انتخاب مدیران 2- انتخاب بازرسین 3- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار 4-تصویب ترازنامه حساب سود و زیان به شرح ذیل اتخاذ تصمیم شد.
1.اعضای هیات مدیره عبارتند از خانم/آقای...............خانم /آقای.................خانم/آقای...............برای مدت دو سال انتخاب و با امضاء ذیل صورتجلسه قبولی خود را اعلام می دارند.مجمع تصویب نمود در اجرای ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت می تواند رئیس هیات مدیره و مدیر عامل یک نفر باشد.
2.با رعایت ماده 147 لایحه اصلاحی قانون تجارت خانم /آقای ................به سمت بازرس اصلی خانم / آقای.................به سمت بازرس علی البدل برای مدت یک سال مالی انتخاب شدند.
3.روزنامه کثیرالانتشار ...................جهت نشر آگهی های شرکت انتخاب شد.
4.پس از قرائت گزارش بازرس قانونی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت منتهی به سال ..................مورد تصویب قرار گرفت.
ج: به خانم/آقای......................احدی از سهامداران یا احدی از مدیران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.
امضاء هیات رییسه
رئیس جلسه ...................
ناظر جلسه....................
منشی جلسه...................
امضاء اعضای هیات مدیره:
1..............
2..............
3.............
4............
امضاء بازرسین
بازرس اصلی
بازرس علی البدل

  • تذکرات:

1.در صورتیکه دستور جلسه برای مجمع عمومی عادی سالیانه یا عادی به طور فوق العاده موارد انتخاب هیات مدیره و انتخاب بازرسین و انتخاب روزنامه و تصویب تراز و حساب سود و زیان و یا یک یا دو مورد از آن ها باشد می توانید از نمونه صورتجلسه استفاده و در دستور جلسه موارد مورد نیاز قید شود.
2.نیازی به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار در هر مجمع نمی باشد و تا زمانی که قصد تغییر روزنامه را ندارید همان انتخاب اولیه دارای اعتبار می باشد.
3.زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در ظرف چهار ماه اول سال مالی می باشد و چنانچه در آن مدت مجمع بنا به دلایلی تشکیل نشد باید مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده برگزار شود.
4.اعضای هیات مدیره و بازرسین با امضای ذیل صورتجلسه قبولی خود را اعلام می نمایند و هم چنین می توانند طی نامه ای جداگانه قبولی خود را اعلام نماید.این برگ ها باید به ضمیمه صورتجلسه تحویل اداره ثبت شرکت ها شود.
5.چنانچه در نظر باشد رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت یک نفر باشد و این امر در اساسنامه مقرر نشده باشد و با رعایت ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت باید مراتب به تصویب دو سوم اعضای مجمع برسد.
6.صورتجلسه هیات مدیره با استفاده از نمونه ضمیمه در خصوص تعیین سمت اعضای هیات مدیره و تعیین دارندگان حق امضاء تنظیم شود.
7.صورتجلسه در سه نسخه تنظیم و کلیه صفحات به امضاء هیات رئیسه جلسه برسد و یک نسخه آن تحویل اداره ثبت شرکت ها شود.
8.در صورتی که مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده با رعایت تشریفات دعوت وفق اساسنامه شرکت و مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت ( ماده 99) الزامی است.
9.در صورتیکه مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت به همراه صورتجلسه تحویل اداره ثبت شرکت ها شود.
10.نام سهامداران حاضر در مجمع و تعداد سهام آن ها در یک لیست نوشته و به امضاء آن ها برسد و هیات رییسه مجمع صحت آن را تایید و به همراه صورتجلسه تحویل اداره ثبت شرکت ها شود.
11.صورتجلسه حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تشکیل جلسه تحویل اداره ثبت شرکت ها شود.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

با توجه به هزینه های بالا برای جلب نظر تمامی افراد جامعه ، انتخاب نامی زیبا و درخور برای برند ، از اساسی ترین اقدامات اولیه برای ورود در بازار است.ثبت شرکتها  تفکر اساسی ای که در پشت نام تجاری قرار دارد، یک استراتژی موضع یابی است که نشان دهنده ارزش های یک نام تجاری است.
تغییرات مداوم و پایدار در صنعت و کسب و کار، خود مستلزم ایده های  خلاق و بدیع می باشد تا برند ها بتوانند حضور خود را در بازار آغاز کنند و به رشد خود ادامه دهند.از این رو شناخت ویژگی های یک برند خوشنام بسیار حائز اهمیت است.
اعتقاد بر این است که نقش نام تجاری شبیه به به یک فانوس دریایی است که پرتوهای نور آن جهت حرکت مشخصی را برای کشتی ها تعیین می کند. به بیان دیگر نام های تجاری همانند چشم اندازی هستند که مدیران ارشد سازمان قصد دارند بر اساس آن جهان را به مکان بهتری برای زندگی انسان تبدیل کنند. بر اساس این تعبیر مدیریت نام تجاری عبارت خواهد بود از یک تیم متشکل از مدیران ارشد که برای به تصویر کشاندن جهانی که می خواهند آن را از طریق نام تجاری خود بسازند وقت و تلاش بسیاری را صرف کنند.

  • جذابیت و منحصر به فردی

نام های زیبا باید جذاب باشند و نه تنها با استفاده از آهنگ خود، بلکه مهم تر از آن با استفاده از معنی و مفهوم لغوی خود و هر عاملی که در طول زمان به نحوی با آن در آمیخته و در جامعه به صورت هویت اجتماعی و شناخته شده نمود یافته، با مشتری سخن گویند.هیجان انگیزی و زیبایی ظاهری از عوامل تاثیرگذار در منحصر به فرد نمودن نام برند می باشند.
"هيجان " ، بر "اثرگذاري برند" ثاثير گذار است.

  • صداقت و سادگی

نامی که بتواند صداقت و درستی را به مخاطب منتقل کند کار شما را در جذب مشتری آسان خواهد کرد.درواقع ، اعتبار نام تجاری از باورپذیری اطلاعات مرتبط با موقعیت و موضع محصول که در یک نام تجاری موجود است و مستلزم انجام با ثبات آنچه قول داده شده است می باشد.
یک نام تجاری باید نماد صداقت و سادگی باشد. نتايج حاكي از آن است كه ابعاد ويژگي " صداقت و قدرت" در برند  بر سطح اعتماد به برند تاثير بسیاری مي گذارد  .

  • قابلیت ثبت

علامت تجاری می بایست قانونی بوده و قابلیت ثبت داشته باشد. وفق قانون، علامتی قابل ثبت است که جدید و  ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد.به این معنی که نام و نشان تجاری، نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه اندازد.به عنوان مثال، برای پارچه پنبه ای نمی توان نامی به عنوان سفید پشم انتخاب نمود، زیرا ممکن است مشتری تصور کند که پارچه مزبور پشمی است.مثلاَ در فرانسه علامتی برای پارچه های پنبه ای به نام Lavablaine  انتخاب گردید که چون مشتری را گمراه می نمود باطل گردید یا آنکه در علامت خصوصیاتی وجود داشته باشد که مشتری را راجع به مبدا جنس به اشتباه اندازد.

  • انتخاب نام تجاری کوتاه به عنوان یک میان بر

بر اساس تئوری عقلانیت محدود توانایی انسان برای جست و جو، پردازش و ارزیابی اطلاعات محدود می باشد. یعنی ذهن انسان درهر زمان توانایی پردازش اطلاعات محدودی را دارد (Hawkins , others2006).
 اگر ما ذهن انسان را با کامپیوتر مقایسه کنیم می توانیم کمیت اطلاعاتی را که یک مصرف کننده با آن مواجه می گردد. با واحد بیت (bit) نشان می دهیم. حجم اطلاعاتی که بر روی بسته بندی یک نام تجاری در یک سوپر مارکت درج شده است بیش از 100 بیت می باشد در حالی که تحقیقات نشان داده است که ذهن انسان حداکثر قادر است به طور همزمان7بیت از اطلاعات را پردازش کند. . (Buchanan Huczynski19)
 ذهن انسان برای برخورد با این سیل عظیم اطلاعات بازاریابی بیت های اطلاعاتی را به صورت گروه های بزرگ تری در می آورد که به آن ها بسته های اطلاعاتی (chunks) گفته می شود و محتوی اطلاعات بیشتری می باشند. از قرار گرفتن این بسته های اطلاعاتی در کنار یکدیگر که هر کدام بخشی از اطلاعات مرتبط با نام تجاری را ارایه می دهند در ذهن مصرف کننده نگرشی در مورد آن نام تجاری شکل می گیرد که می تواند برخرید آن نام تجاری تاثیر بگذارد. براین اساس وظیفه بازاریابان این است که شیوه پردازش اطلاعات مرتبط با نام های تجاری توسط مصرف کنندگان را تسهیل نمایند .بدین ترتیب، انتخاب نام تجاری کوتاه ، به سرعت از طریق پیوندهایی (association) که با آن علائم تجاری دارند در حافظه در دسترس قرار می گیرند.
در این رابطه ، قرار گرفتن مکرر در معرض تبلیغاتی که حاوی آن نام تجاری می باشند می تواند به فرآیند بسته بندی اطلاعات (chunking process) کمک کند. با وجود این آنچه اهمیت دارد این است که در کنار تبلیغ یک نام تجاری، همزمان با آن، ویژگی های برجسته آن را نیز باید تقویت نمود (Schwenk 1998) .

  • قابل نگارش به سایر زبان ها

حدود 285 برند هتل در کل دنیا در سال 2006 وجود داشته است که امکان ارزیابی را به ویژه در مورد هتل هایی که در یک محدوده قیمت یکسان هستند، برای مشتریان دشوار می کند.(کیم 2008)
در این میان، تاثیرات نام برند ها برای هتلها ی توسعه یافته در کنار آگاهی از برند و شهرت برند به طور چشم گیری  در انتخاب برند تاثیرگذارند.
بنابراین چنانچه می خواهید برند خود را در سراسر دنیا شناخته شده کنید ، می بایست تمامی جوانب را در نظر بگیرید.نامی را انتخاب کنید که  در فضای مجازی مورد قبول قرار گیرد و قابل نگارش به سایر زبان ها باشد.

  • انتخاب نام بر اساس نوع کارکرد و هدف

در حالت ایده آل یک استراتژی موضع یابی نام تجاری باید حول یک ویژگی کارکردی باشد . مشخص بودن این مسئله که برای چه هدفی برندتان را  شکل می دهید ، می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند.
چالشی که مدیران بازاریابی نام تجاری با آن روبرو هستند این است که باید پی ببرند که چه ارزش هایی به طور خاص برای بازارهای هدف آن ها از اهمیت برخوردارند. سپس اطمینان حاصل کنند که قادرند آن ارزش ها را به بازار هدف خود ارایه دهند. اگر کارکنان سازمان این ارزش ها را باور نداشته باشند این عدم اعتقاد در رفتار آنها متجلی خواهد گردید و در نتیجه مصرف کنندگان به یک نام تجاری دیگر روی خواهند آورد.
وقتی ارزش های حاصل از مصرف کالا از ارزش های مورد انتظار مشتری بیشتر باشد مشتری احساس خشنودی می نماید  . اگر این روند ادامه یابد مشتری احساس خشنودی خود را با خرید مجدد نام تجاری و توصیه خرید آن به دوستان و نزدیکانش نسبت به شرکت ابراز می دارد.(Kotler 1999)

  • توانایی ارتباط با مصرف کنندگان

تفکر اساسی ای که در پشت یک نام تجاری قرار دارد درک روشن مشتریان از نام برند است. نام تجاری از نظر مصرف کنندگان جزء مهمی از کالا است و تعیین علامت و نام تجاری به فایده و ارزش کالا می افزاید. نامهای تجاری خوب از امتیاز مصرف کننده برخوردارند. امتیاز مصرف کننده بدان معناست که مشتریان نسبت به اسامی وفاداری نشان می دهند. تعداد قابل توجهی از مشتریان، حتی در صورتی که کالاهای جانشین دیگری با قیمتهای پایین تری در بازار عرضه شود، متقاضی همین اسامی تجاری خواهند بود و کالاهای جانشین را نخواهند پذیرفت. به عبارت دیگر، شرکتهایی که دارای اسامی تجاری خوب هستند که از امتیاز مصرف کننده مطلوب برخوردارند و عملاً در مقابل خط مشی های پیشردی رقبا بیمه شده اند. (کاتلر، 1379، ص352)
همزمان با انتخاب نام برند، چشم انداز برند نیز آشکار خواهد شد. بدون داشتن چشم انداز مشخص ، یک نام تجاری در معرض خطر خارج شدن از مسیر خود قرار خواهد گرفت و زمانی که با یک تهدید غیرمنتظره مواجه می گردد به اتخاذ راه حل های کوتاه مدت توسط مدیران خواهد انجامید که این امر می تواند جهت حرکت آن نام تجاری را تغییر دهد. یک چشم انداز مناسب برای نام تجاری در مدیران کارکنان و مصرف کنندگان انگیزه حرکت به سمت اهداف بزرگ تری را فراهم خواهد نمود. تبلیغ شرکت نایک (Nike) با این محتوا که شما نقره را نمی برید، شما طلا را از دست می دهید ؛ نمونه ای خوب از شیوه ای است که یک چشم انداز برای نام تجاری باعث تشویق رفتارهای بخصوصی می گردد.
در مورد اینکه چگونه آن نام تجاری می خواهد یک آینده بهتری را رقم بزند، تحقق یافتن این چشم انداز به عواملی بستگی دارد از جمله فرهنگ سازمان و کارکنانی که به ارزش های مشخصی اعتقاد داشته باشند و مدیرانی که در مورد وضعیت بازار شرکت خود و چگونگی توسعه نام تجاری مورد نظر، دارای ذهنیت مشترکی باشند.  (لیزلی و چرناتوری 2003)
زیر بنای همه این عوامل، یک درک روشن در بین کارکنان در مورد انواع روابطی است که آن ها باید با یکدیگر، با مشتریان و با سایر ذی نفعان، به منظور عملی نمودن ارزش های نام تجاری، داشته باشند، تشکیل می دهد. اگر یک شکل واحد از رفتار درون سازمانی وجود داشته باشد، سازمان با اطمینان بیشتری می تواند نام تجاری خود را با استفاده از یک برنامه ترفیعی که آن نام تجاری را به شکلی که برای ذی نفعان مطلوب باشد، متمایز می سازد، به آن ها عرضه کند .



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor
  • آیا از سرمایه ای که برای شرکت در نظر گرفته می شود استعلام گرفته می شود؟

در شرکت های نوع با مسئولیت محدود ، از سرمایه استعلام گرفته نمی شود و سرمایه شرکت اسمی می باشد ولی در نوع سهامی خاص باید 35% آن موجود و در یک حساب جاری بنام شرکت بلوکه شود.

  • مدارک لازم جهت ثبت تاسیس شرکت کدامند ؟

1) کپی کارت ملی و شناسنامه و کارت پایان خدمت باید در دفاتر اسناد رسمی اصل شوند. اخذ کارت بازرگانی  ( هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
2) سمت اعضاء ( مدیر عامل ، رئیس هیات مدیره و نایب رییس و بازرسین )
3) تعداد سهام شرکت و اعضا ( حداقل ا سهم اعضای هیات مدیره )
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
5) آدرس و کد پستی شرکت
6) آدرس و کد پستی تمام اعضا بعلاوه شماره همراه
7) مبلغ سرمایه
8) موضوع فعالیت شرکت
9) گواهی عدم سوء پیشینه ( تمام اعضای هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
شرایط
* اعضای هیات مدیره و مدیر عامل هیچ گونه شغل دولتی نداشته باشند .
* مدیر عامل نباید مدیر عامل شرکت دیگری باشد .
* بازرسین هیچ گونه نسبت فامیلی اعم از نسبی یا سببی با مدیران و مدیر عامل نداشته باشند.
شایان ذکر است، تنها با ارائه مدارک فوق به وکلای مجرب فکر برتر ، در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ، کلیه  امور ثبتی شما به صورت ویژه انجام خواهد گرفت.

  • مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت کدامند؟

1) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید ، بازرسین و سهامداران ( برابر اصل )
2) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید
3) تعداد سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند
5) آدرس و کد پستی
6) سمت اعضای جدید و قدیم
7) کپی آخرین آگهی تغییرات
8) مبلغ سرمایه و ارزش ریالی
9) کپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد بازرس جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی
10) در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی
خاطر نشان می شویم ، مشاورین مجموعه فکر برتر،همان گونه که در ثبت شرکت همراه شما بوده اند در ثبت تغییرات شرکت و تنظیم انواع صورتجلسه نیز در خدمت شما خواهند بود.

  • شرایط ثبت " نام " شرکت چیست؟

1- دارای ریشه فارسی باشد.
2- لاتین نباشد.
3- با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
4- تکراری نباشد. بدین منظور، می توانید به سامانه http://ilenc.ir  مراجعه و نام پیشنهادی خود را جستجو کنید. دقت نمایید که دو کلمه از نام پیشنهادی با اسامی دارای سابقه باید متفاوت باشد.
5- دارای اسم خاص باشد.
6- از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
7- از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد ، استفاده نشود .
8- از عنوان های شعرا ، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
9- عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند کلمه
10- عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مانند پی وی سی و ...
انتخاب نام شرکت ، یکی از مهم ترین اقداماتی است که در مسیر ثبت شرکت انجام می شود ، نام شرکت باید معرف ایده و کسب و کار شما باشد. برای این منظور می توانید از کارشناسان با تجربه ثبت شرکت فکر برتر کمک بگیرید تا نهال نوپای شما به خوبی به ثمر نشیند.

  • بین موسسه و شرکت چه تفاوتی وجود دارد ؟

همان طور که از ادامه نام موسسه ، یعنی موسسه غیر تجاری پیداست ، تشکیلات و موسسات غیر تجارتی، کلیه تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی تشکیل می شوند اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. این موسسات ، فقط در زمینه امور خدماتی مشغول هستند و همان طور که گفته شد ، جنبه تجاری ندارند.
از جمله سایر تفاوت های میان موسسه و شرکت عبارت است از :
_ موسسه می تواند در تملک دولت و یا بخش خصوصی قرار گیرد.
_ برای ثبت شرکت با توجه به نوع آن حداقل به دو نفر نیاز است در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم امکان پذیر است.

  • برای فعالیت در زمینه بازی های کامپیوتری مجوز لازم است ؟

بله ، فعالیت در این زمینه مستلزم اخذ مجوز رسانه های دیجیتال از سازمان مربوطه وابسته به وزارت ارشاد می باشد.

  • تفاوت بازرس اصلی و بازرس علی البدل در شرکت سهامی خاص چیست ؟

در واقع ، بازرس علی البدل بازرس جایگزین است و در صورتی که بازرس اصلی فوت کند یا در صورت استعفا یا سلب شرایط از او ، وظایف او را بازرس علی البدل انجام می دهد.

  • حق الزحمه ای که برای بازرسان می بایست در نظر گرفته شود چقدر است ؟

حق الزحمه بازرسین را می توان در مجمع عمومی عادی مشخص نمود. بازرسین در معاملات شرکت ذی نفع نخواهند بود.

  • شرایط کیفری اعضا چه تاثیری در ثبت شرکت دارد ؟

دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزء هیات مدیره ، مدیر عامل و یا بازرسین شرکت باشند.

  • گواهی عدم سوء پیشینه برای ثبت شرکت از تاریخ صدور چه مدت اعتبار دارد ؟

گواهی عدم سوء پیشینه برای ثبت شرکت از تاریخ صدور 6 ماه اعتبار دارد .

  • مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود کشتیرانی به منظور حمل کالا چیست ؟

ثبت شرکت در این زمینه منوط به اخذ مجوز از سازمان کشتیرانی و حمل و نقل است . پس از دریافت مجوز، با ارائه مدارک مورد نیاز شامل مدارک شناسایی و گواهی عدم سوء پیشینه به وکلای فکر برتر ، می توانید نسبت به ثبت شرکت اقدام فرمایید.

  • آیا می توان شماره ثبت یک شرکت یا مسئولیت محدود را از اداره ثبت گرفت؟

خیر ، تنها شرکای شرکت می توانند شماره ثبت شرکت خود را از این اداره دریافت نمایند اما برای مشاهده شماره ثبت شرکت می توانید به سامانه اینترنتی شناسه ملی و یا روزنامه رسمی مراجعه نموده و با وارد نمودن نام شرکت ، شماره ثبت آن را روئت نمایید.

  • آیا کارمند رسمی دولت می تواند سهامدار و عضو هیات مدیره شرکت با مسئولیت محدود باشد؟

خیر . کارمند رسمی دولت در صورتی می تواند سهامدار باشد که تنها 20 درصد سهم را دارا باشد و فقط عضو هیات مدیره باشد و هیچ نوع حق امضایی نمی تواند داشته باشد.

  • آیا راه اندازی واحد تولیدی در بسته بندی مواد خشکبار، نیاز به اخذ مجوز از مرجع خاصی دارد ؟

خیر. نیاز به اخذ مجوز ندارد. شما می توانید در قالب هر شرکتی با ارائه ی مدارک مورد نیاز شامل مدارک شناسایی اعضا و گواهی عدم سوء پیشینه به وکلای فکر برتر اقدام نمایید.

  • چگونه می توان فهمید که شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده است یا نه ؟

شماره ثبت شرکت را می توانید از سامانه شناسه ملی استعلام نمایید .

  • پس از ثبت شرکت ، چه اقداماتی می بایست انجام دهیم ؟

پس از ثبت شرکت و موسسه ، شرکت ها می بایست ظرف یک هفته دفاتر تجاری خود را پلمپ نمایند و سپس نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. همچنین می بایست ظرف دو ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت دو در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی اقدام نمایند .

  • آیا شرکتی که کار نمی کند باید دفتر مالیاتی یا تجاری بگیرد؟

بله . بنا بر ضوابط قانونی ، کلیه شرکت ها ملزم به اخذ دفاتر مالیاتی از حوزه مالیاتی می باشند. در صورت عدم  فعالیت نیز می بایست مراتب را به اداره دارایی اطلاع رسانی کنند. به این ترتیب که دفاتر پلمپ را خالی و سفید به اداره تسلیم نمایند.

  • زمان تحویل دفاتر تجاری چه موقع می باشد ؟

_جهت تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در تیر ماه هر سال باید اواخر سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر کرده باشید.
_مودیان مالیاتی مکلفند برای هر سال مالی،فقط از دفاتر امضاء پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند مگر اینکه در طی سال با تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت مجاز هستند دفاتر جدید امضاء ، پلمپ و ثبت نمایند.
_دریافت دفاتر قانونی و دفاتر مالی و ثبت عملیات مالی در مورد اشخاص حقوقی جدید التاسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی و در مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا 30 روز مجاز خواهد بود.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ارائه می گردد.

  • مدت زمان اخذ کد اقتصادی چقدر است ؟

در صورت کامل بودن مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده مالیاتی در حوزه مالیاتی مرتبط حدود 3 هفته الی یک ماه مدت زمان مورد نیاز برای صدور کد اقتصادی می باشد ، البته این مدت در صورتی است که بازدید از محل دفتر شرکت صورت نگیرد.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ارائه می گردد.

  • آیا با پیش ثبت نام ، می توان کارهای مالیاتی انجام داد ؟

خیر، پیش ثبت نام یک برگه است با کد 12 رقمی برای اخذ کد اقتصادی، با اخذ این برگه می توان اقدام به گرفتن کد اقتصادی 14 رقمی نمود.
چنانچه در زمینه اخذ کد اقتصادی سوالی دارید ، می توانید با کارشناسان ما در فکر برتر تماس حاصل فرمایید .

  • مدت زمان لازم جهت اخذ جواز تاسیس چه قدر می باشد؟

مدت زمان لازم بر حسب سازمان و مرجع صادر کننده جواز تاسیس متفاوت می باشد.
این مدت زمان برای جواز تاسیس های صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور متوسط 14 روز تا 1 ماه می باشد. مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس از وزارت کشاورزی بین 2 ماه الی 4 ماه می باشد. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز تاسیس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 2 الی 3 ماه می باشد.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر به صورت ویژه (vip) ارائه می گردد.

  • برای داشتن کارت بازرگانی چه مدارکی لازم است ؟ کارت بازرگانی چقدر اعتبار دارد ؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقوقی:
_اصل اظهارنامه ی ثبت در دفاتر بازرگانی با امضای مدیر عامل یا رییس هیأت مدیره.
_ اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکتها.
_ سه قطعه عکس سه در چهار مدیر عامل.
_ اصل وکپی مدارک تحصیلی معتبر.
_ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دایم و یک سری کپی.
_ اصل گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل با اعتبار 6 ماهه.
_ فرم کارت بازرگانی و عضویت.
_ اصل مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.
_ کپی روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات شرکت.
_ اصل کارت ملی مدیر عامل جهت برابر با اصل بودن مدارک شناسایی.
_ داشتن حداقل23 سال تمام.
_ اصل گواهی تأیید بانک مبنی بر حسن اعتبار بانکی به نام شرکت.
_ ارایه سند مالکیت محل شرکت یا اجاره نامه.
_ برای شرکتهای با مسؤلیت محدود، ارایه یک برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکتهای داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت باشد.
_ ارایه یک برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکتهای خاص یا عام با مهر اداره ثبت شرکتها در مورد شرکتهای سهامی خاص.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی:
_ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی.
_ اصل گواهی پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکتها.
_ گواهی عدم سوء پیشینه.
_ اصل گواهی مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری.
_ اصل مدارک شناسایی.
_ اصل مدارک تحصیلی.
_ داشتن 23 سال تمام.
_ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت.
_ اصل گواهی حسن اعتبار بانکی.
_ ارایه کد اقتصادی جدید.
اعتبار این کارت یک سال تمام بعد از زمان صدور آن است و در صورت نیاز، می توان با ارایه مدارک لازم کارت بازرگانی را تمدید کرد.
اخذ کارت بازرگانی برای انجام فعالیت های تجاری امری اجتناب ناپذیر است.موسسه حقوقی فکر برتر، با پیشینه ای درخشان و با خدماتی معتبر،آمادگی انجام این خدمات را در سریع ترین زمان  دارد.

  • آیا اخذ کارت بازرگانی مالیات دارد ؟

اگر تجارت انجام گیرد و جنس وارد یا صادر شود حتماَ باید مالیات پرداخت شود ولی چنانچه از کارت بازرگانی هیچ استفاده ای نشود بنابراین هیچ گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد و کارت بازرگانی بعد از یک سال باطل می شود و باید دوباره تمدید شود.

  • آیا اشخاص خارجی قادر به ثبت شرکت می باشند؟

وفق ماده 1 قانون ثبت شرکت ها ، ( مصوب 1310) ، هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد ، شرکت ایرانی محسوب می شود. لذا اشخاص خارجی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که با ثبت شرکت ، در ایران سهامدار آن شرکت می شوند یک شخصیت حقوقی ایرانی خواهند بود. به موجب بند دوم ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاران خارجی، از نظر درصد مشارکت هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد . به این معنا که سرمایه گذاران خارجی می توانند شرکت خود را تا نسبت 100 % در ایران ثبت نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor
  • تبدیل شرکت به چه معنی است ؟

تبدیل شرکت به معنی تغییر شکل آن است و تغییر شکل شرکت موجب نمی شود که شخصیت حقوقی آن زایل شود و دوباره ایجاد شود. ثبت شرکت قبل از تبدیل شرکت کسانی که با شرکت معامله می کنند، مطابق شرایط قبل از تبدیل طلبکار شرکت هستند.شخصیت حقوقی شرکت نیز حفظ می شود؛ولی نهاد اداره کننده و کنترل کننده شرکت باید با وضعیت حقوقی جدید آن را تطبیق یابد.(ماده 107 لایحه قانونی 1347)به عنوان مثال عده اعضای هیات مدیره در شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر و در شرکت سهامی خاص نباید از 3 نفر کمتر باشد(مواد 107 ل.ا.ق.ت)

  • تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

شرکت تضامنی کامل ترین نوع شرکت اشخاص است. وفق ماده 116 قانون تجارت،شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر،با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض است. هر قراردادی که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.
مسئولیت شرکاء در شرکت تضامنی بر خلاف شرکت سهامی و شرکت با مسئولیت محدود به سرمایه یا آورده آن ها محدود نیست بلکه مسئولیت شرکاء نامحدود و به کلیه بدهی ها و تهدات شرکت تسری دارد . لذا اعتبار شرکت تضامنی به سرمایه شرکت متکی نیست بلکه وابسته به شخصیت و اعتبار شرکاء است.
ماده 135 قانون تجارت مقرر می دارد که هر شرکت تضامنی می تواند با تصویب تمام شرکاء به شرکت سهامی مبدل گردد . در این صورت رعایت تمام مقررات راجع به شرکت های سهامی حتمی است.
این ماده به صورت فعلی ناقص است ، زیرا در بدو امر چنین تصور می گردد که اگر شرکاء مقررات مربوط به شرکت سهامی را رعایت کنند، دیگر مقررات شرکت های تضامنی درباره آن ها اجراء نمی شود. ولی باید در نظر داشت که در صورت تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی دو دوره عمل کاملاَ متفاوت به وجود می آید ، یکی عملیات شرکت در موقعی که به صورت تضامنی بوده ، یکی عملیات شرکت از تاریخ تبدیل آن به شرکت سهامی . در مورد اول وجود تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی تعهدات شرکاء از بین نمی رود و بابت تعهدات مزبور ضمانت شخصی شرکاء برقرار است و شرکاء به استناد اینکه شرکت تضامنی تبدیل به شرکت سهامی شده است ، نمی توانند از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کنند و حتی اگر دارایی شرکت در زمان تبدیل به شرکت سهامی کافی برای تامین تعهدات او نباشد ، ممکن است ورشکستگی شرکت از تاریخ قبل از تبدیل به شرکت سهامی می نماید .
به طور کلی ، جهت تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی اهم اقداماتی که می بایست اجام شود عبارتند از :
1-رضایت تمی شرکاء مبنی بر تبدیل شرکت
2- از بین بردن اصل تضامن از طریق پرداخت بدهی های شرکت و تسویه حساب با بستانکاران
3- تحقق مقررات مربوط به تشکیل شرکت سهامی ( تهیه و تنظیم اساسنامه ، تامین سرمایه ، اظهارنامه و انجام تشریفات ثبت و ... )
در صورتی که مقررات شرکت های سهامی رعایت گردد و مراتب ثبت و آگهی گردد. دیگر شرکاء شخصاَ تعهدی جز آنچه که در شرکت گذاشته اند، نخواهند داشت و طلبکاران نمی توانند به شرکاء بابت تعهدات شرکت که بعد از تبدیل آن به شرکت سهامی صورت گرفته است مراجعه کنند.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق ( معاونت فنی و عمران استانداری فعلی ) شرکت ها را به دو گروه مشاور و پیمان کار تقسیم بندی نموده است . ثبت شرکت  پیمان کاری به معنای مجموعه ای است که می تواند به صورت حقیقی و یا حقوقی فعالیت نماید که قراردادی را با افراد حقیقی و یا حقوقی جهت انجام اموری از قبیل تهیه،حمل،نصب،ساخت، اجرا و...منعقد می گرداند.به شرکت هایی که با موضوع پیمانکاری به ثبت می رسد شرکت های پیمانکاری گفته می شود.

  • رتبه بندی چیست ؟

رتبه بندی یک نوع معیار صلاحیت گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده در قانون نامه اداره برنامه مدیریت راهبردی نهاد ریاست جمهوری است .شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و وافراد امتیاز آور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند  که در واقع 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می شود.ولی شرکت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی اخذ می کنند که 3 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه است. برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار ملاک اصلی تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره ی یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی،کم و کیف امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
رتبه بندی شرکت ها در بخش های ذیل انجام می گیرد :
1-رتبه بندی پیمانکاری
2-رتبه بندی مشاوران
3- رتبه بندی شرکت های انورماتیک
4- رتبه بندی شرکت های EPC
5- رتبه بندی اندوه سازان
رشته های پیمانکاری شامل:
1-ساختمان و ابنیه
2-راه و ترابری
3-صنعت و معدن
4-تاسیسات و تجهیزات
5-کشاورزی
6-آب
7-مرمت آثار باستانی
8-کاوش های زمینی9-ارتباطات10-نفت و گاز11-نیرو
و رشته های مشاوران شامل موارد ذیل است:
1-گروه شهرسازی و معماری
2-گروه راه و ترابری
3-گروه مهندسی آب
4-گروه مطالعات کشاورزان
5-گروه انرژی
6-گروه پست و مخابرات
7-گروه صنعت
8-گروه معدن
9-گروه نفت و گاز
10-گروه تخصص های مشترک

  • مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه ی ساجات:

1-برگه رتبه بندی های قبلی
2- فرم 100
3- اساسنامه
4- اظهارنامه ثبتی برای شرکت های سهامی خاص یا تقاضانامه و شرکت نامه برای شرکت های با مسئولیت محدود و تعاونی
5- آگهی تاسیس
6- آخرین صورت جلسات مربوط به آخرین تغییرات و آخرین صورت جلسه مربوط به تغییر سهام
7- آگهی تغییرات و یا تصمیمات انجام شده
8- فرم 200
9- کپی مدارک تحصیلی،شناسنامه ،کارت ملی،کارت پایان خدمت به ترتیب سمت های مدیر عامل،رئیس هیات مدیره نائب رییس،عضو،سهامدار
10- قرار دادن سوابق کاری و بیمه هر یک از اعضای هیات مدیره
11- فرم و قراردادهای شرکت
12- کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده باشد شامل مشخصات،ترازنامه،حساب سود و زیان،جدول شماره های 16،15،14،13،10،9،5،6،4
مدارک اعضای هیات مدیره و سهامداران:
1-کپی شناسنامه و کارت ملی
2- کپی کارت پایان خدمت یا معافیت آنان
3- فتوکپی آخرین مدارک تحصیلی
4- فتوکپی سوابق اجرایی برای اثبات حضور فرد در شرکت و نیز سمت وی
5- فتوکپی بیمه تامین اجتماعی مدت دار مرتبط
6- فتوکپی حکم بازنشستگی برای افراد بازنشسته
7- فتوکپی قراردادهای همکاری شرکت با افراد بازنشسته که استمرار قرارداد مجدداَ در تاریخ ارایه مدارک به تایید بازنشسته رسیده باشد.
8- فتوکپی گواهی خاتمه همکاری از کلیه افراد دولتی و عمومی که قبلاَ در آن موسسه شاغل بوده اند.
مدارک شرکت :
1-فتوکپی آخرین اظهارنامه ثبتی شرکت
2- فتوکپی آخرین اساساسنامه شرکت شامل صفحه موضوع فعالیت ،صفحه تعداد اعضای هیات مدیره،صفحه سهامداران،صفحه صاحبان امضا
3- فتوکپی آگهی تاسیس و تغییرات و روزنامه های رسمی شامل روزنامه آگهی تاسیس و همه روزنامه های تغییرات پانزده سال اخیر
4- فتوکپی آخرین صورتجلسات مجمع عمومی که بیانگر 100%صاحبان سهام باشد.
5- فتوکپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده،شامل مشخصات ترازنامه،حساب سود و زیان،جدول های شماره 5،4،6،9،10،13،14،15،16
6- فتوکپی گواهینامه قبلی
7- فتوکپی قراردادهای شرکت و مفاصاحساب تامین اجتماعی

  • اخذ رتبه

رتبه بندی شرکت در سامانه ساجات با توجه به مستندات اطلاعات وارد شده در سایت  تشخیص داده شده و صلاحیت دوره بعد،از متقاضی دریافت و بررسی خواهد شد.بدیهی است در صورت عدم مطابقت مستندات با اطلاعات وارد شده در پرونده شرکت،امتیاز آن قرارداد برای شرکت لحاظ نخواهد شد.
برای این منظور، متقاضی باید فرم تقاضای رتبه بندی خود را تکمیل و پس از فراهم نمودن مدارک ذکر شده،به سامانه ی ساجات مراجعه و درخواست خود را اعلام نماید.بدین منظور می بایست در مرحله اول ثبت نام،شناسه و گذر واژه اول را دریافت کند و اطلاعات اولیه شرکت را در سامانه درج نماید.سپس اطلاعات وارد شده توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید معاونت راهبردی و دریافت شناسه و گذر واژه دوم،در مرحله ی بعدی سایر اطلاعات شرکت با توجه به رشته و پایه درخواستی در سامانه درج می گردد و مدارک درخواست شده درسامانه بارگذاری شده و در محل های مربوطه الصاق می گردد.سپس پرونده جهت بررسی به سازمان مربوطه ارسال می گردد.سازمان مربوطه پس از بررسی پرونده و تایید آن پرونده الکترونیکی شرکت را به استانداری ارسال می نماید .سپس تمامی مدارک بطور حضوری توسط استانداری دریافت می گردد تا نسبت به صدور کارتکس شرکت اقدام گردد.
به  موجب ماده 25 آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران،در صورتی که اطلاعات تنظیم شده برای تشخیص صلاحیت نادرست و یا اسناد ارائه شده تقلبی و جعلی باشد،شرکت و مدیران آن به تشخیص دفتر امور مشاوران و پیمانکاران یا سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها از یک تا سه سال از تشخیص صلاحیت محروم می گردند.



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

از جمله شرکت هایی که در ماده 20 قانون تجارت به آن اشاره شده است، اخذ کارت بازرگانی شرکت سهامی است.شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.
اگرچه در ماده 20 قانون تجارت، هفت نوع شرکت تعریف شده است، که یک نوع آن شرکت سهامی می باشد، لیکن در اصلاحیه سال 1347 شرکت های سهامی خود به دو گروه طبقه بندی شده اند که عبارتند از :
الف- شرکت های سهامی عام
ب- شرکت های سهامی خاص
شرکت های سهامی از جمله مهم ترین شرکت های تجاری به حساب می آیند و اهمیت آن ها به چند دلیل است :
اول – تعداد شرکا در این نوع شرکت ها معمولاَ زیاد است و در نتیجه در حالی که سرمایه هر یک از شرکا ممکن است به تنهایی قابل ملاحظه نباشد ، با این حال کل سرمایه شرکت ممکن است به میزان خیلی زیاد و قابل توجه باشد.
دوم – مسئولیت شرکا محدود به سهامی است که در شرکت دارند و در مقابل طلبکاران بیشتر از آن مسئولیتی ندارد.
سوم – تمام اعمال و معاملاتی که شرکت انجام می دهد تجاری محسوب می شود.
این خصوصیات موجب ایجاد امتیازاتی برای شرکت های سهامی به شرح ذیل شده است :
" کثرت سرمایه " و " کمی خطر " برای شریک . این دو امتیاز موجب شده است که شرکت های سهامی در ردیف شایع ترین و مطلوب ترین شرکت های تجاری درآیند ، زیرا با کثرت سرمایه امکان دست زدن به هر پروژه ای را برای این شرکت ها ممکن ساخته و امکان شریک شدن را با هر سرمایه ای ممکن می سازد و به فرض ورشکستگی شریک ، خطر آن برای شرکا قابل ملاحظه نیست.
سرمایه شرکت های سهامی را به شرح ذیل مورد بحث قرار می دهیم. شایان ذکر است شما عزیزان ، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. متخصصان ما در این مرکز، با سال ها تجربه ی درخشان ، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

  • سرمایه شرکت سهامی

سرمایه طبیعتاَ رکن اصلی و اساسی هر شرکت است و هیچ شرکتی بدون سرمایه اساساَ تشکیل نمی شود. مقنن برای هیچ شرکتی ، جز در مورد شرکت های سهامی ، حداقلی قائل نشده است و میزان سرمایه به عهده شرکا گذارده شده است. ولی در مورد شرکت های سهامی قانون حداقلی را در نظر گرفته است. قانون تجارت در مورد حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تفاوت قائل شده است.
طبق ماده 5 قانون اصلاح قانون تجارت، حداقل سرمایه شرکت سهامی عام ( پنج میلیون ریال ) است و حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص ( یک میلیون ریال) است.
در ادامه ماده آمده است :
" در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود، باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید یا شرکت به نوع دیگر از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد، وگرنه هر ذی نفعی می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند".
طبق ماده 6 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت ، در مورد شرکت های سهامی عام ، موسسین باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و حداقل 35 درصد از این مبلغ را در حساب بانک شرکت واریز کنند.
به این ترتیب، چنانچه موسسین یک شرکت سهامی عام ، سرمایه یک شرکت در شرف تاسیس را 5 میلیون ریال اعلام دارند، طبق ماده فوق فقط 20 درصد از رقم یعنی یک میلیون ریال را شخصاَ متعهد به پرداخت هستند و از این رقم مورد تعهد نیز فقط با افتتاح و واریز مبلغ 350 هزار ریال در حساب بانکی شرکت، از لحاظ مالی اجازه تاسیس شرکت سهامی عام را خواهند داشت.
در مورد حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی خاص نیز ماده 20 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت، پرداخت 35 درصد از کل سرمایه را شرط کرده است. لیکن با توجه به ساختار محدود شرکا در این نوع شرکت های سهامی، ضوابط مربوط به تعهد حداقل 20 درصد سرمایه توسط موسسین شرکت های سهامی عام، در این نوع از شرکت ها اجرا نمی شود.



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

ماده 1: نام شرکت : شرکت تضامنی ...................
ماده 2: نوع شرکت : ....................................
ماده 3: موضوع شرکت : ..............................
ماده 4 : مرکز اصلی شرکت : ........................
تبصره : هیات مدیره می تواند مرکز شرکت را به هر کجا که صلاح بداند انتقال و یا شعبی را تاسیس کند.
ماده 5 : مدت شرکت : ................................
ماده 6: سرمایه شرکت : سرمایه شرکت مبلغ ...................... ریال که تماماَ به صورت نقدی پرداخت شده است و  اخذکارت بازرگانی سرمایه غیرنقدی که معادل مبلغ .................... ریال است طبق ماده 118 قانون تجارت تقویم و تسلیم شده است.
ماده 7: تابعیت شرکت : ...........................
ماده 8: سهم الشرکه شرکاء : ....................
ماده 9 : مدیران شرکت : اداره امور شرکت به عهده ....................... نفر خواهد بود و مدت مدیریت آنان ............... سال است.
تبصره 1 : اولین مدیران شرکت عبارتند از : ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

تبصره 2 : کلیه قراردادها و اوراق تعهد آور و اوراق بهادار اعم از چک ، سفته و اعتبارات بانکی و اسناد مالی و غیره با امضای مدیرعامل و یک نفر دیگر از مدیران متفقاَ با مهر شرکت معتبر خواهد بود.
ماده 10 : مسئولیت مدیران : حدود مسئولیت مدیر یا مدیران به تصریح ماده 121 قانون تجارت همان است که در ماده 51 مقرر شده است.
ماده 11: اختیارات مدیران : مدیران شرکت متفقاَ نماینده قانونی و تام الاختیار شرکت بوده و بدون اجازه نامه مخصوص می توانند در تمام امور شرکت از هر قبیل اعم از انجام تشریفات قانونی، حفظ اموال و تنظیم فهرست دارایی ، رسیدگی به حساب ها و پیشنهاد سود قابل تقسیم سالانه ، قبول و واگذاری نمایندگی امضای دفاتر اسناد رسمی ، تعیین وکیل با حق توکیل به غیر ولو کراراَ ، استخدام کارمند و اخراج آن ، مشارکت با شخصیت های حقیقی و حقوقی و بانک ها ، استقراض با رهن و بدون رهن ، تعیین اعتبار، وام دادن ، وام گرفتن از بانک ها، اشخاص و شرکت ها و ادارات و افتتاح حساب های جاری و سپرده در کلیه بانک ها و موسسات ، واردات و صادرات و خرید و فروش و توزیع کالاهای مجاز.
ماده 12 : انتقال سهم الشرکه : هیچ یک از شرکا نمی تواند سهم الشرکه خود را به دیگری منتقل کند مگر با رضایت تمام شرکا.
ماده 13: تغییر اساسنامه : هر نوع تغییری در مورد این اساسنامه از قبیل ازدیاد یا کسر کردن سرمایه ، تغییر نام شرکت ، قبول شریک جدید برای شرکت و به طور کلی هر گونه اصلاحات و الحاقات مورد لزوم در مفاد اساسنامه با موافقت نامه کلیه شرکاء امکان پذیر است.
ماده 14 : سال مالی : سال مالی شرکت از اول فروردین هر سال شروع و در پایان اسفند همان سال پایان می یابد و اولین سال مالی شرکت از روز شروع به کار آن ( تاریخ ثبت شرکت ) آغاز و با پایان اسفند ماه همان سال پایان می یابد.
ماده 15 : ترتیب تقسیم سود شرکت
از کلیه درآمد شرکت ابتدائاَ تمامی هزینه های اداری و انتفاعی و مصارف ضروری و حقوق کارکنان و استهلاک اثاثیه و مالیات و عوارض کسر و بقیه آن که سود ویژه است پس از وضع 5% ذخیره احتیاطی که برای جبران زیان های احتمالی در نظر گرفته می شود بقیه بین شرکاء به نسبت سهم الشرکه تقسیم خواهد شد.
تبصره : وفق ماده 132 اگر در نتیجه ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء کم شود تقسیم هر نوع منفعت و سود بعد از جبران کمبود خواهد بود.
ماده 16 : حق الزحمه مدیران :
مدیران شرکت می توانند با موافقت شرکاء همه ماهه حقوق خود را از صندوق شرکت دریافت و به هزینه قطعی شرکت منظور کنند.
ماده 17 : مجامع عمومی شرکا اعم از عادی و فوق العاده به وسیله دعوتنامه کتبی از طرف هر یک از مدیران شرکت و ارسال آن از طریق پست سفارشی به نشانی هر یک از شرکاء یا از طریق درج آگهی در جراید کثیرالانتشار خواهد بود.
ماده 18 : وظایف مجمع عمومی عادی به شرح ذیل می باشد :
الف ) استماع گزارش هیات مدیره در امور مالی و ترازنامه سالیانه شرکت و تصویب آن
ب) تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیات مدیره
ج) تعیین خط مشی آینده شرکت و تصویب آن
د) انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس
ماده 19 : وظایف مجمع عمومی فوق العاده به قرار ذیل است :
الف) تغییر اساسنامه یا الحاق یا حذف یک یا چند ماده اساسنامه
ب) تنظیم اساسنامه جدید یا تبدیل نوع شرکت
ج) افزایش یا کاهش سرمایه شرکت با عنایت به ماده 1333 قانون تجارت
د) ورود شریک یا شرکای جدید به شرکت
ماده 20: تصمیمات مجامع عمومی طبق دستور ماده 106 قانون تجارت معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 21: در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکاء بقای شرکت موقوف به رضایت سایر شرکا و قائم مقام متوفی و یا قیم محجور و طبق دستور ماده 139 و 140 قانون تجارت خواهد بود.
ماده 22: انحلال شرکت : شرکت مطابق ماده 136 قانون تجارت منحل خواهد شد. در صورتی که مجمع شرکاء ، رای به انحلال شرکت دهد یک نفر از بین شرکاء و یا از خارج از شرکت به سمت مدیر تصفیه تعیین خواهد شد. وظایف مدیر تصفیه طبق قانون تجارت خواهد بود.
مه 23 : اختلافات بین شرکاء در رابطه با امور شرکت از طریق داوری و حکمیت حل و فصل خواهد شد.
ماده 24: در مورد موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است طبق مقررات قانون تجارت عمل خواهد شد.
ماده 25: این اساسنامه در 25 ماده و 5 تبصره و با امضای شرکاء در ذیل آن مورد تصویب و قبول شرکاء واقع گردید.
امضای کلیه شرکاء با درج مشخصات



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

 شرکت تضامنی یکی از انواع هفت گانه شرکت های تجاری می باشد که همانند انواع این شرکت ها صرف نظر از نوع فعالیت، تجاری محسوب می شود. گرفتن کارت بازرگانی فوری در مورد این شرکت، شخصیت و اعتبار شرکاء بسیار کلیدی و حائز اهمیت می باشد که در توضیحات متوجه اهمیت این امر خواهید شد: 

 طبق ماده 116 قانون تجارت شرکت های تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. در صورت عدم کفایت و بروز مشکل اگر اموال شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام کلیه دیون و تعهدات شرکت می باشد و در صورتی که بین شرکاء قرار دادی غیر از این بسته شود از نظر قانون ارزشی نخواهد داشت.

در صورت وجود بدهی در شرکت، طلب کار می تواند طلب خود را از هر کدام از شرکاء مطالبه نماید و البته مطالبه طلب از یکی از شرکاء مانع پیگیری و درخواست طلب از دیگر شرکاء نمی باشد البته شریکی که در چنین موقعی طلب بستانکاران را پرداخته، می تواند به یکی از شرکاء خود مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایه ای که در شرکت داشته اند وصول نماید با توجه این شرایط این نوع از شرکت از نظر مشتریان درای اعتبار زیادی می باشد و از سویی در ابتدای تاسیس شرکت انتخاب شرکاء نیاز به اعتماد و دقت فراوان دارد.

مراحل ثبت شرکت تضامنی:

شرکت تضامنی بعد از انجام این امور قابل تاسیس می باشد:

 شرکتنامه مطابق قانون تنظیم شده باشد.

 تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تماماً تقویم و تحویل شده باشد.

 معمولا شرکت تضامنی نیازی به اساسنامه ندارد اما در صورت وجود قراری بین شرکاء در صورت نیاز در اساسنامه قید می شود زیرا در اساسنامه شرکت تضامنی امور اساسی درج می شود مواردی مانند:

  • نام شرکت 
  • موضوع شرکت
  • مدت فعالیت شرکت
  • سرمایه نقدی و یا غیر نقدی هریک از شرکاء با درج نام شرکاء، 
  • شرایط تقسیم سود و زیان
  • قوانین مربوط به فوت شرکاء و یا انحلال شرکت به هر دلیل

 نکات حائز اهمیت:

 شرکت نامه از اهمیت ویژه ایی برخودار است و قابل تغییر نمی باشد مگر بنا به نظر تمامی شرکاء 

سرمایه اعم از نقدی یا غیر نقدی  باید به طور کامل پرداخت شود و دررابطه با تقویم سهم الشرکه غیر نقدی شرکت تضامنی قانون مقررات خاصی وجور ندارد زیرا در این نوع شرکت خود شرکاء مسئول کمبود سرمایه هستند و اگر سرمایه غیر نقدی یکی از شرکاء کمتر از میزان واقعی آن اعلام شود در واقع سایرشرکاء به ضرر خود اقدام کرده اند. « شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد»(ماده118).

از نکات حائز اهمیت دیگردر رابطه با نام شرکت تضامنی می باشد که لازم است نام شرکت تضامنی به همراه حداقل نام یکی از شرکاء و همچنین نام دیگر شرکاء با عنوانهایی مانند و شرکاء و یا برادران و... قید شود مانند نمونه هایی مثل: شرکت تضامنی احدی و برادران و یا شرکت تضامنی احدی و شرکاء البته اشاره به تضامنی بودن جدا از اینکه معرف شخصیت حقوقی شرکت می باشد و آن را از نام شرکائی که نام برده شد متمایز می نماید، به نفع شرکت می باشد و نشان دهنده اعتبار و معرف ضمانت شرکاء است. در صورتی که شریکی که نام او در نام شرکت درج شده است از شرکت خارج شود و یا فوت نماید اسم او از نام شرکت خارج می شود و نام دیگری جایگزین آن می شود.

در رابطه با میزان سرمایه، سود و زیان شرکت تضامنی باید اشاره کرد که منفعت شرکاء به میزان سهم الشرکه آنهاست «در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود» (قسمت اول ماده119 ) «در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آنها در تأدیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود». (ماده 124)

 مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی

 - دو برگ تقاضانامه

 - دو برگ شرکت‌نامه

 - دو نسخه اساسنامه

 - فتوکپی شناسنامه‌ی شرکا

 - مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز. 



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 18 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

هر چه بازار کسب و کار رونق بیشتری می یابد، تلاش برای معرفی محصولات، کالاها و خدمات چهره ی جدیدی پیدا می کند. گرفتن کارت بازرگانی فوری علامت تجاری یکی از راه ها برای معرفی هر محصول و خدمات است.

 

معرفی علامت تجاری

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالاها یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود. از جهت اقتصادی و بازاریابی، علامت تجاری اهمیت زیادی دارد. با توجه به همین علایم است که خریداران و مصرف کنندگان ، کالای مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، در خصوص علامت تجاری چنین می گوید:
"علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، معر، لفاف و غیره که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی، اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شعر یا یک ناحیه از مملکت ، اختیار شود ".
لازم به ذکر است، داشتن علامت تجاری و ثبت آن اجباری نیست . اشخاص می توانند که برای محصول و خدمات خود ، علامت تجاری خاصی انتخاب کنند یا نکنند و در صورتی که علامتی را به ثبت رساندند آن را به ثبت برسانند یا نرسانند.

با این وجود، کسانی که علائم تجاری مورد استفاده خود را به ثبت نرسانده باشند قانوناً نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری نمایند. بنابراین، ثبت علامت تجاری با حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناخت کالا و خدمات، از صاحب علامت محافظت می کند و مانع تلاش های رقبای غیرمنصف مثل متقلبان در سوء استفاده از علائم مشخص در برابر محصولات و خدمات نامرغوب و یا متفاوت می شود.

مراحل ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری در تمامی رشته های مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی و خدمات قابل اخذ می باشد که می تواند به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند.
برای ثبت علامت تجاری، ابتدا لازم است تا به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی (قسمت ثبت علائم تجاری) به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و مراحل ثبت را به ترتیب ذیل گام به گام طی کنید :

  1. انتخاب نوع اظهارنامه
  2. تکمیل مشخصات مالک
  3. بارگذاری تصویر تمامی مدارک متقاضی همراه با مجوزها و تصویر علامت
  4. بررسی دوباره و تایید اطلاعات
  5. پرداخت هزینه ثبتی از طریق اینترنت
  6. ارائه شماره اظهارنامه به متقاضی
  7. بررسی اولیه مدارک و ضمایم توسط کارشناس مربوطه

پس از تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک، پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص / رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد. در حالت آگهی نوبت اول یعنی ایرادی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید.

پس از ارسال مدارک ، باید به صورت اینترنتی نسبت به پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول و پرداخت حق الثبت اقدام نمایید.
چنانچه ظرف سی و یک روز از تاریخ روزنامه مرحله اول، اعتراضی نسبت به ثبت برند شما به عمل نیاید می توان نسبت به آگهی نوبت دوم و اخذ سند قطعی برند اقدام نمود.

سوالاتی که در ثبت علامت تجاری همراه شماست:

1- چگونه می توان از جریان ثبت برند مطلع شد ؟
پس از تکمیل اطلاعات در سامانه، رمز 5 رقمی برای شما ارسال خواهد شد که ازین طریق بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره، می توانید با ورود به سامانه و درج کد پیگیری از جریان ثبت برند اطلاع یابید.

2- چه مواردی باعث رد تقاضای ثبت علامت تجاری خواهد شد ؟
هر کلمه، حرف یا حروف، اعداد، اشکال ، تصاویر و یا ترکیبی از همه این ها علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند محسوب می شوند و قابلیت ثبت دارند. علامت تجاری باید توام با ابتکار و نوآوری بوده و با سایر علائم تجاری تمایز و تفاوت داشته باشد.
قانونگذار، انتخاب برخی علائم را به عنوان علامت تجاری، ممنوع اعلام کرده است. بنابراین اداره ثبت شرکت ها از ثبت این علائم خودداری خواهد کرد. مهم ترین دلایل رد تقاضای ثبت به شرح ذیل است:
الف- انتخاب واژه های عام: واژه های عام امکان ثبت شدن برای برند را ندارند. برای مثال کتاب یک واژه عام است.
ب- واژه های توصیف کننده دسته ای دیگر از کلمات هستند که نمی توان آن ها را برای ثبت علامت تجاری به کار برد. برای مثال، ثبت کلمه "خنک" برای نوشیدنی قابل قبول نخواهد بود.
ج- علائم گمراه کننده که سبب انحراف ذهن مشتریان نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول می گردد قابلیت ثبت ندارند . برای مثال ، عرضه مبل و میز چوبی به بازار با علامت تجاری بلوط حاوی تصویر بلوط می تواند موجب گمراهی مصرف کنندگان گردد زیرا آن ها به اشتباه ممکن است تصور کنند که کلیه محصولات تولیدی آن فرد یا شرکت از چوب بلوط می باشد .
د- علائمی که قبلاَ به ثبت رسیده باشد. پیش از ثبت هر علامت تجاری ابتدا باید ببینید آن علامت در طبقه ( زمینه ) فعالیتی که مد نظر شماست قبلاَ ثبت شده است یا خیر .
طبق جدول علامت صنعتی و تجاری محصولات به 36 طبقه با عناوین ذیل طبقه بندی شده اند :
صنایع و محصولات شیمیایی 5 طبقه ، فلزات مهدنی و مصنوعات فلزی 3 طبقه ، دستگاه و لوازم و آلات صنعتی 7 طبقه ، مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف 6 طبقه ، مصنوعات نساجی 6 طبقه ، اسباب بازی و لوازم ورزشی 1 طبقه ، مواد غذایی و محصولات کشاورزی 8 طبقه
با توجه به جدول طبقه بندی کالا، اگر برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده گردد، شخص دیگری که بعد از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند، با ممنوعیت ثبت علامت مواجه می شود.
بنابراین ، پیشنهاد می شود قبل از اقدام به ثبت علامت، از علامت مورد نظر خود استعلام بگیرید. متقاضیان محترم، می توانند جهت استعلام برند با مشاوران این مرکز تماس حاصل نمایند.
ه- علائمی که خلاف موازین شرعی و اسلامی، عرف و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند، قابل ثبت نمی باشند.
ی- پرچم کشورها، نشان های سلطنتی، علامات دولتی، نماد ممالک مختلف، و یا آرم سازمان های بین المللی که نمونه ای از آن ها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت اعلام شده است قابلیت ثبت ندارند.

3- مدت زمان لازم برای ثبت علامت تجاری چقدر می باشد ؟
۴۵ تا ۵۰ روز کاری زمان نیاز دارد تا ثبت برند مورد نظر شما به نتیجه برسد. البته با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری می تواند متغیر باشد.

4- آیا می توان همراه با ثبت اسم ، شکل خاصی را ثبت کرد ؟
بله. علامت تجاری شما در کنار یک شکل یا لوگو قابل ثبت می باشد و پیشنهاد ما نیز به شما همین است زیرا در ذهن مخاطب بهتر و سریعتر جای می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

علامت تجاری (برند) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است. برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری شخص حقیقی:

  1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
  2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری شخص حقوقی:

  1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)
  2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
  3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و ...
  4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
  6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
  8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
  9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی


:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 18 خرداد 1403 | نظرات ()